E-skierowanie, e-recepta i Internetowe Konto Pacjenta w serwisie pacjent.gov.pl – bezpieczne rozwiązanie dla pacjentów w czasach koronawirusa | Centrum e-Zdrowia

Przejdź do biuletyn informacji publicznej">

Unia Europejska Flaga Unii Europejskiej

E-skierowanie, e-recepta i Internetowe Konto Pacjenta w serwisie pacjent.gov.pl – bezpieczne rozwiązanie dla pacjentów w czasach koronawirusa

E-skierowanie, e-recepta i Internetowe Konto Pacjenta w serwisie pacjent.gov.pl – bezpieczne rozwiązanie dla pacjentów w czasach koronawirusa

Centrum e-Zdrowia (CeZ) przypomina o e-skierowaniu, e-recepcie i Internetowym Koncie Pacjenta – cyfrowych rozwiązaniach, które zastępują tradycyjne, papierowe dokumenty, a tym samym zwiększają bezpieczeństwo pacjentów w świetle aktualnej sytuacji epidemiologicznej.

W obliczu pandemii koronawirusa rośnie niepokój społeczny, jak również presja wywierana na placówki medyczne w całym kraju. Zapewnienie bezpieczeństwa obu stronom jest zadaniem złożonym, wymagającym rozwiązań przystających do „nowej normalności”. Takim rozwiązaniem są cyfrowe usługi w ochronie zdrowia, jak np. doskonale znana wszystkim e-recepta, czy e-skierowanie – narzędzie obecnie wdrażane w całej Polsce przez Centrum e-Zdrowia (CeZ).

E-skierowanie to elektroniczna postać dotychczasowego, papierowego skierowania, która umożliwia elektroniczną obsługę procesu skierowania pacjenta na leczenie – od momentu jego wystawienia do momentu realizacji. Wszystkie e-skierowania, tak jak e-recepty, dostępne są na Internetowym Koncie Pacjenta (pacjent.gov.pl), bezpłatnej aplikacji Ministerstwa Zdrowia. Dzięki temu pacjent ma do nich dostęp z dowolnego miejsca na świecie przez 24h na dobę.

– Uważnie wsłuchujemy się w doniesienia, które wskazują na dalszą potrzebę budowania świadomości Polaków, jeśli chodzi o cyfrowe rozwiązania w zdrowiu. Biorąc pod uwagę aktualną, dynamiczną sytuację epidemiczną, jak i fakt, że od 8 stycznia przyszłego roku e-skierowanie będzie rozwiązaniem obligatoryjnym, apeluję do środowiska lekarskiego i zarządzających placówkami, aby nie czekali na 2021 rok, tylko przyspieszyli wdrożenie tego rozwiązania. Ze swojej strony deklaruję gotowość do wsparcia profesjonalistów medycznych, placówek, jak też pacjentów. W trzecim kwartale uruchomiliśmy kampanię informacyjno-edukacyjną adresowaną do wszystkich grup. Trwają też szkolenia w ramach Akademii CeZ, a nasi eksperci są w stałej gotowości, aby pomagać

– informuje Agnieszka Kister, dyrektor Centrum e-Zdrowia.

Infografika: Jak działa e-skierowanie i Co zrobić, by dostawać e-skierowania e-mailem lub SMS-em, więcej informacji na pacjent.gov.pl

Korzyści z elektronicznego skierowania

Kluczowe korzyści dla pacjenta, to: możliwość uzyskania e-skierowania w trakcie e-wizyty/teleporady, a następnie zapisania się do lekarza drogą telefoniczną (nie trzeba osobiście iść do placówki, wystarczy podać przez telefon 4-cyfrowy kod i swój nr PESEL). W praktyce oznacza to bezpieczeństwo i dostęp do kompletnych danych z dowolnego miejsca i w dogodnym dla pacjenta momencie (e-skierowania nie można zgubić, jest zawsze czytelne i dostępne na Internetowym Koncie Pacjenta). W przypadku e-skierowania nie obowiązuje także 14-dniowy termin na dostarczenie dokumentu do placówki.

E-skierowanie oznacza istotne ułatwienie dla lekarza, który je wystawia oraz placówki, która będzie je realizować. W momencie, gdy pacjent przekaże dane dostępowe w postaci 4-cyfrowego kodu wraz z numerem PESEL, zostaną pobrane automatycznie do systemu rejestracji wszystkie niezbędne do zapisu informacje. Zarówno te o wskazanych świadczeniach, jak też dane pacjenta. Brak konieczności ręcznego przepisywania danych do systemu, skraca proces rejestracji i zapobiega potencjalnym błędom.

Z perspektywy placówki medycznej e-skierowania wpływają na poprawę jej efektywności - minimalizują kolejki pacjentów, eliminują sytuację, kiedy pacjent rejestruje tę samą wizytę w kilku różnych placówkach.

Przykładowy wydruk informacyjny e-skierowania.

Przykładowy widok e-skierowania

Czym jest Internetowe Konto Pacjenta

Internetowe Konto Pacjenta to bezpłatna aplikacja Ministerstwa Zdrowia, która ułatwia pacjentom wygodne korzystanie z usług cyfrowych, porządkuje rozproszone dotąd informacje medyczne i gromadzi je w jednym, bezpiecznym miejscu.

Dzięki IKP możesz:

  • otrzymywać e-mailem lub SMS-em powiadomienia o przepisanych e-receptach i wystawionych e-skierowaniach, bez konieczności wizyty osobistej w placówce,
  • zobaczyć i pobrać e-receptę i e-skierowanie wystawione przez lekarza, pielęgniarkę lub położną — zarówno po wizycie w przychodni, jak i po konsultacji online, czy telefonicznej — bez konieczności odbierania jej osobiście w przychodni,
  • upoważnić bliską osobę do dostępu do Twoich danych, załatwiania spraw w Twoim imieniu (np. do otrzymywania e-recepty, e-skierowania),
  • wyrazić zgodę na określone świadczenia zdrowotne, np. inwazyjne zabiegi chirurgiczne,
  • wybrać lub zmienić lekarza, pielęgniarkę i/lub położną podstawowej opieki zdrowotnej,
  • udostępnić placówce medycznej lub pracownikowi medycznemu swoje e-recepty i e-skierowania, a aptece lub punktowi aptecznemu e-recepty i informacje o lekach wykupionych na receptę,
  • złożyć wniosek o kartę Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ).

Na IKP znajdziesz informacje o:

  • wynikach testów na COVID-19,
  • receptach wystawionych, zrealizowanych, a także o tych, które zostały zrealizowane częściowo,
  • dawkowaniu leku, który przepisał Ci lekarz,
  • historii Twoich wizyt w przychodni/u lekarza,
  • pomocy, jakiej Ci udzielono w ramach NFZ, a także, ile NFZ zapłacił za świadczenia,
  • wystawionych e-skierowaniach na badania lub do wybranego specjalisty oraz do sanatorium, wraz z informacją o stanie ich realizacji,
  • e-zwolnieniach i zaświadczeniach lekarskich wystawionych w związku z chorobą i macierzyństwem,
  • historii leczenia osoby bliskiej, która Cię do tego upoważniła, a także Twojego dziecka do 18 roku życia (widoczne na koncie rodzica, który zgłosił dziecko do ubezpieczenia społecznego),
  • tym, kto i kiedy zgłosił Cię do ubezpieczenia zdrowotnego, wysokości opłaconych składek czy dacie zarejestrowania ostatniej składki.

Zaloguj się na swoje Internetowe Konto Pacjenta

  1. Wejdź na stronę pacjent.gov.pl zaloguj się, używając do tego profilu zaufanego. Jeżeli nie masz profilu zaufanego, możesz go założyć przez internet (na stronie pz.gov.pl) lub za pośrednictwem bankowości elektronicznej wybranych banków, albo osobiście w urzędzie np. Urzędzie Skarbowym czy oddziale ZUS/NFZ. Możesz też zalogować się przez bank PKO BP, jeśli masz konto internetowe iPKO lub Inteligo lub przez wybrany bank spółdzielczy.
  2. Po wyświetleniu wiadomości „Korzystaj z funkcjonalności dostępnych na Internetowym Koncie Pacjenta!” wybierz opcję „Uzupełnij dane” i wpisz swój numer telefonu i adres e-mail, aby otrzymywać e-recepty i e-skierowania przez SMS i/lub e-mail.
  3. Teraz już w pełni możesz korzystać z funkcjonalności, które daje Ci Internetowe Konto Pacjenta.

Masz pytania? Skorzystaj z naszej pomocy

  1. Przeczytaj informacje dostępne na portalu pacjent.gov.pl
  2. Zadzwoń na numer infolinii: 800 190 590
  3. Zadaj pytanie naszemu edukacyjnemu ChatBotowi na pacjent.gov.pl – szukaj pomarańczowej ikony w prawej dolnej części ekranu.